25. helmikuuta 2011

Virheellinen voittaa täydellisen


  • Kukaan ei ole täydellinen 
  • Kukaan ei halua toisen ihmisen olevan täydellinen 
  • On aina parempi, kun muut tietävät joitakin virheitäsi 

YES! 50 secrects from the
science of persuasion


Tässä kirjoituksessa perustelen edellisiä väittämiä seuraavien kirjojen avustuksella:
YES! 50 secrects from the science of persuasion (Noah J. Goldstein, Steve J. Martin, Robert B. Cialdini) ja The 48 Laws of Power (Robert Greene, Joost Elffers). Kutsun ensimmäistä jatkossa Yessiksi ja jälkimmäistä Poweriksi. Lopuksi annan vielä vinkkejä siitä, millaisia virheitäsi sinun kannattaa kaikille kuuluttaa.



Kukaan ei ole täydellinen

Powerinkin mukaan täydellisinä pystyvät esiintymään vain jumalat ja kuolleet. Ja kuolleetkaan eivät oikeasti ole täydellisiä. Itse olen huomannut saman omassa elämässäni: Joka kerta, kun olen ajatellut jonkun henkilön olevan harvinaisen täydellinen, on totuus jossain vaiheessa selvinnyt. Jokaisella henkilöllä on aivan samaan tapaan epävarmuuksia, ongelmia ja kehittämisen kohteita kuin kaikilla muillakin.

Useimmat ihmiset tiedostavat tämän ja leimaavat sinut automaattisesti teeskentelijäksi, jos yrität piilottaa kaikki virheesi. Pidä tämä universaali virheellisyys mielessäsi myös sen vuoksi, ettet tuomitse muita: muilla on virheitä ja sinulla myös, vaikkakin ehkä erilaisia.


Kukaan ei halua toisen ihmisen olevan täydellinen

Meillä jokaisella on joskus olo, että olemme ihan erilaisia kuin kaikki muut. Tämä johtuu siitä, että näämme itsemme aivan eri tavalla kuin kaikki muut: koko maailmamme pyörii itsemme ympärillä, voimme päättää vain omasta toiminnastamme ja voimme tietää varmasti vain omat ajatuksemme. Millainen sinä itse haluaisit olla? Oletettavasti monella tapaa täydellinen. Olemme itsellemme yleensä hyvin ankaria. Entä millaisen ihmisen kanssa sinä haluaisit keskustella? Oletettavasti esimerkiksi hauskan, mielenkiintoisen ja mukavan. Ei sen niin väliä, jos tyypillä on vähän ruma paita tai jutut eivät ole joka sekunti kuin palkitusta kolumnista.

Näät siis itsesi aivan eri tavalla kuin näät muut ihmiset ja olet itsellesi paljon ankarampi kuin muille. Nyt seuraa kaiken tämän ydin: muut katsovat myös sinua vähemmän kriittisesti kuin he katsovat itseään. Relaa siis, koska naapurin Jussi ei pohdi päiväkausia sinun noloja sanomisiasi grillijuhlissa, vaan omaa vetskariaan, joka oli unohtunut auki kyseisissä bileissä.


On aina parempi, kun muut tietävät joitakin virheitäsi

Virheetöntä esittävää henkilöä pidetään helposti teeskentelijänä. Ihmisille tulee hänen kanssaan samanlainen olo kuin huonon myyjän yrittäessä myydä heille jotakin. Jos myyjä sanoo tuotteen olevan megaedullinen ja triplasti parempi kuin kaikkien kilpailijoiden, niin jotakin on pakko olla pielessä. Yessissä kerrotaan esimerkkitapauksena hyvästä virheillä markkinoinnista Volkswagen Beetlestä USAssa:  Beetle muutettiin heikkouksia korostavalla mainoskampanjalla nolosta rumiluksesta arvostetuksi statussymboliksi. Mainoslauseita olivat mm. "Se on ruma vain pinnalta" ja "Se säilyy rumempana pidempään". Kampanja onnistui, koska sen perusteella asiakkaat pitivät Volkswagenia rehellisenä, itsekriittisenä ja humoristisena yrityksenä.

Millaisia virheitä itsestään sitten kannattaa kertoa, jotta saat luotettavan tyypin maineen? Yhdellä sanalla: pieniä. Älä esimerkiksi kierrä juhlissa seurueesta toiseen keskeyttäen keskustelut kertoaksesi kovaan ääneen lääkeongelmastasi (kyllä, todistin tätä tekoa). Koko hommassa on parasta, että kun kerrot muille pieniä virheitäsi, he ajattelevat niiden olevan sinun ainoita virheitäsi. Yessin mukaan voit myös korostaa positiivisia ominaisuuksiasi mainitsemalla samalla asiaan liittyvän pienen virheen, esim. "Puhun välillä itse liian pitkään, mutta varmistan aina, että kaikkien ryhmäläisten mielipiteet tulevat kuulluiksi."

Power antaa vielä yhden syyn kertoa virheitäsi eteenpäin: muut ovat silloin sinulle vähemmän kateellisia. On paras ajatella ihmisiä sellaisina kuin he ovat eikä sellaisina kuin me haluaisimme heidän olevan. Kyllä, me kaikki tulemme välillä kateellisiksi ja emme halua olla kivoja niille tyypeille, joita kadehdimme. Emme myöskään avaudu ja tarjoa apua täydellisinä pitämillemme tyypeille vaan rennoille ja helposti lähestyttäville inhimillisille ihmisille.

Varoituksen sana: Virheet pitää muistaa kertoa niin, ettet käytä niitä tekosyinä. Huonoja tapoja ovat esimerkiksi "Myöhästyin, koska en koskaan onnistu lukemaan karttaa." tai "En ottanut niitä papereita mukaan, kun unohdan aina kaiken." Hyviä tapoja ovat esimerkiksi "Älä välitä siitä virheellisestä sähköpostiviestistäsi. En minäkään usein huomaa yhdyssanavirheitä." tai "Huh, kun muuttaminen onkin rankkaa. Eilen olin ihan poikki ja onnistuin vielä kaatamaan kirjahyllyn."


Kerro siis muille pienistä virheistäsi, niin olet heidän mielestään aito, rehellinen, luotettava, hauska, sopivan itsekriittinen, rento, objektiivinen, helposti lähestyttävä ja oikeastaan lähes täydellinen.  


Parhain terveisin,
Karla Nieminen


P.S. Kirjoituskärpäsen iskettyä tajusin, etten voikaan kirjoittaa tätä blogia käsitellen vain yhtä kirjaa kerrallaan. Näin siksi, että tuntuu fiksulta kirjoittaa vain yhdestä aiheesta kerrallaan ja monissa kirjoissa puhutaan samoista aiheista. Ihmisten kanssa menestyksekkäästi toimimiseen pätevät aina pääpiirteissään samat lait, joten on loogista, että kaikkien genren kirjojen ydin on melko identtinen.

Menestyneitä, positiivisia ihmisiä tavatessani olen voinut todeta ihan samaa: heidän kaikkien käytöksensä, asenteensa ja filosofiansa ovat hyvin samanlaisia. Heiltä kaikilta vaikuttaa löytyvän samat taidot, jotka hallitsemalla ihminen voi elää onnellisesti ja menestyä. Suomessa ei juurikaan puhuta self-help-kirjallisuudesta tai ihmissuhdetaitojen kehittämisestä, mutta kuitenkin erilaisissa tapahtumissa haastattelemani arvostetut onnistujat ovat lähes poikkeuksetta lukeneet klassikoita kuten Dale Carnegien How to win friends and influence people.



Yrityksestäni ja kursseistani voit lukea lisää osoitteesta
http://www.jaanmurtajat.fi


8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hauskaa, että joku kirjoittaa tällaisestakin aiheesta. Voi olla, että usein jo pieneltä tuntuvilla asenne- ja käyttäytymisen muutoksilla vetää puoleensa enemmän myönteisyyttä muilta. Itselläni ovat nämä asiat vielä alkutekijöissään.

Karla Nieminen kirjoitti...

Kiitos rohkaisevasta kommentista! Tässä kuuluisan jenkkipuhujan Anthony Robbinsin mielenkiintoinen video siitä, kuinka pieni muutos voi saada aikaan suuria tuloksia:
http://www.youtube.com/watch?v=82NJbiuxTFI

Anonyymi kirjoitti...

Olipas hyvä kirjotus...

Löysin blogin kun etsin tietoja Robert B. Cialdinistä ja kirjoitamistasi asioista.
Toivottavasti jaksat jatkossakin päivittää blogiasi.

Antti

Karla Nieminen kirjoitti...

Kiitos ihanasta kommentista! Tein näemmä vahingossa ovelan markkinointitempun listatessani ensimmäiseen postaukseen kirjoja. :)

Anonyymi kirjoitti...

kirjoitus... Lukihäriökin vielä. mars töihin siitä, haluaa lisää.

A

Karla Nieminen kirjoitti...

Sorvaamisen tuloksena on nyt n. 10 kirjoitusta valmiina eli paremmat ajat ovat edessämme!

Jevgeni kirjoitti...

"Huonoja tapoja ovat esimerkiksi "Myöhästyin, koska en koskaan onnistu lukemaan karttaa." tai "En ottanut niitä papereita mukaan, kun unohdan aina kaiken.""

Olen itse huomannut tässä vielä seuraavan pikkujutun. "Tavallisten" ihmisten(eli niiden jotka eivät itsensä kehittämistä harrasta)keskuudessa tuollaiset selitykset otetaan paremmin vastaan, koska tuollaisen kuulijat kykenevät samaistumaan siihen hyvin. Sen sijaan "valveutuneet" kokevat tuon usein ärsyttävänä siksi, että tietävät ettei tuo ole mikään selitys. Eli siis tuonkaltaisessa selittelyssä ei välttämättä ole mitään vikaa, se on täysin kuulijakunnasta riippuvaista. Mutta toki olen samaa mieltä kanssasi, että mielummin noita tulisi välttää :)

Karla Nieminen kirjoitti...

Oikeassa olet. Koska "valveutuneita" tuntuu olevan kaikkialla, pyrin aina välttämään noita selittelyjä. Usein ne ovat niin läpinäkyviä... Jos selitykset olisivat totta, niin joka bussi olisi 30 min myöhässä ja busseista ajettaisiin aina vain joka toinen vuoro. ;)

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...